2015-05-01

Jag sålde för tidigt!

För den som vill lära av andras "misstag" erbjuds här en chans.

Jag har bland mina innehav en s k fegisportfölj. Detta är min största portfölj och är "full", dvs jag planerar inte att sätta in mer pengar.

Efter en ordentlig uppgång från botten under den finansiella krisen, problem i Eurozonen ej lösta (kvarstår än idag, även om vi nu sägs vara mer redo för t ex en "grexit"), ett högt oljepris och risk för oro i världen fick jag för mig att börserna var redo för en nedgång och valde då att sälja av i stort sett alla mina aktier i mitten av 2013 då OMXS30 index stod i 1209:




Sedan gick det ju såhär (startpunkt där jag sålde):



Jag hade med andra ord fel och det jag tyckte var irrationella värderingar fortsatte att bli än mer irrationella.

Nu finns det ju naturligtvis de som förklarar detta med att diverse centralbanker öste (Federal Resrve) och öser (ECB, Riksbanken) ut pengar och därmed driver diverse värderingar (börser, bostäder etc.) allt högre. Poängen är att jag (som vanligt) inte kan förutspå hur börsen kommer att bete sig i framtiden. Som beskrivits i andra inlägg följer jag nu en mer automatiserad strategi som hittills har funkat mycket bra, men jag har "gått miste" om en hel del värdestegring sedan mitt beslut (markerat med en fin pil nedan):




I mitt tidigare liv hade jag grämt mig mycket över detta, men jag tycker faktiskt att börsen är än mer övervärderad idag än den var då jag sålde.

Risknivån bland mina investeringar gick ju åtminstone ner ordentligt och jag har nu lärt mig det som många predikar kring "köp och behåll".

Hur det går framöver? Jag har ju en "tro", men den som lever får se.

Strategin ligger fast.

Glad första maj på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar