2015-04-23

Dagens boktips



Naninanana...boing...dagens boktips*:

Jag har läst många böcker kring investeringar, effektivitet och "management". Vissa bra och andra dåliga.

I dagens inlägg går jag i korthet igenom ett par av dessa som jag funnit bra och därmed hamnar på min boklista (som kommer att publiceras vid nästa inlägg om boktips):


The Now Habit av Neil Fiore
Tillhör du dem som skjuter upp saker för att du inte vill prestera dåligt, hamnar i tidsnöd och jobbar hårt mot slutet? Jag känner igen mig mycket i detta och har anammat en av rekommendationerna i boken: Avsätt 30 minuter ostörd (verkligen ostörd) tid och bara sätt igång. Man kanske inte startat i rätt riktning, men bara att börja ger en kick och sedan brukar det flyta på. (Jag var själv förvånad över hur bra detta funkade.)






Willpower av John F. Baumeister och John Tierney
En intressant bok om vår viljekraft, vad som försvagar den och hur vi kan förstärka den. En hel del praktiska tips kring hur vi t ex undviker den där efterrätten vi inte borde äta och andra mer jobbrelaterade tips. I boken beskrivs en taktik vilken innebär att vi "förprogrammerar" vårt beteende, "om x, så gör jag y" samt hur bra det funkar att skjuta upp saker man vill göra, men kanske inte borde (t ex jag tar en efterrätt lite senare).






*) Så kallad popkulturell referens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar